Sådan undgår du manipulation i dine samtaler

Det ligger i samtalens natur, at vi kan flytte på noget. Og det er godt. Men vi skal være bevidste om, hvad det er, vi flytter på, og hvorfor og hvordan – ellers er der tale om manipulation. Det betyder, at der er en række spørgsmål, vi er nødt til at stille os selv, inden vi begynder en samtale.

Forberedelse er vejen frem

Det er vigtigt, at du overvejer hensigten med samtalen, før du begynder den:

Hvad er det, du gerne vil med den her samtale? Er det en samtale, hvor vi bare meningsudveksler, eller er det en samtale, hvor du gerne vil hen til et specifikt resultat, eller hvad er det her for en samtale? Skal du have folk til at gøre noget, eller vil du tilbyde din hjælp?

Men lad os lige spole lidt tilbage – til dér, hvor vi flytter på noget i samtalen.

“Er det dét, du gerne vil høre?”

Måske har du selv prøvet at få stillet spørgsmålet: “Hvordan synes du selv, det er gået?” af én i et forsøg på at stille et åbent spørgsmål. Det er det ikke. Det er ledende, hvilket langt de fleste vil reagere på. Vi ønsker ikke at blive manipuleret, og reaktionen vil der være noget i stil med: “Sig det nu, som det er. Du spørger jo af en årsag, kan jeg mærke. Kan du ikke bare sige, hvad det er, så kan vi spare noget tid her. Tid er penge, så skulle vi ikke komme videre”. Der er nemlig ikke noget værre end at skulle lede efter at få sagt det ‘rigtige’ svar. Det er jo skidt, når folk svarer og derpå siger: “Er det det, du gerne vil høre?”. Så er man jo afsløret. Det er ikke så godt.

Er det et spørgsmål eller en ordre?

Du skal være opmærksom på, hvornår og hvordan du stiller de åbne spørgsmål – især som leder. Er det reelt et åbent spørgsmål, eller er du igang med at manipulere din medarbejder, fordi det er nemmere for dig, hvis medarbejderen selv siger noget bestemt. Det er altså ikke den gode måde.

Du skal ikke stille spørgsmål og så sige, at du vil have noget andet end det, du får som svar. Du må kun stille åbne spørgsmål, hvis det reelt er op til den anden selv at bestemme, og hvis du er parat til at høre, hvad der egentligt bliver sagt.

Især mellem medarbejder og leder er vigtigt på grund af magtforholdet. Magtforholdet kan nemlig aldrig være lige mellem leder og medarbejder. Her har vi ikke et magtfrit rum; vi kan ikke have en ligeværdig samtale. Som leder skal du være opmærksom på, at du kan få dine medarbejdere til at sige ja til rigtig meget, som de normalt ikke ville sige ja til, og derfor skal du ikke stille spørgsmål, hvis det er en ordre.

For eksempel hvis lederen spørger: “Du skal ikke noget vigtigt i weekenden, vel? Så kunne du ikke lige få kigget på det der?” og stikker medarbejderen et tyk bunke papir. For mange kan det være svært at sige nej her. Situationen er en helt anden, hvis lederen i stedet for siger: “Jeg har brug for, at du arbejder over i weekenden”. Vær ærlig omkring, at du har magten til at pålægge medarbejderen en opgave, og det er så det, du gør.

 

Hvis du er interesseret i at finde ud af, hvordan du undgår manipulation i dine samtaler og i stedet for bliver tydelig i ord, handling og intention, så ring til Thine på 30 24 84 28 og hør mere om den personlige samtalestrategi.

PS Du får en personlig samtalestrategi med rabat lige nu.

Vil du være sikker på at få fingre i alle posts om samtalen og de gode råd, så skriv dig op her til serien, som sendes løbende i mit nyhedsbrev.