Ord skaber succes eller fiasko

Vi skaber vores virkelighed med de ord, vi vælger at bruge. Eller kort sagt: Ord skaber virkelighed. Men vi køber kun ind på ord og billeder i en historie, der passer ind i vores verdensbillede. De skal fremstå logiske for os, hvis de ikke gør det, digter vi selv. Så hvis ledelsens fortælling om, hvordan det går i virksomheden og hvor de skal hen, ikke er troværdig, digter medarbejderne selv historierne: Det er nok fordi / jeg har hørt at…og så kan fanden pludselig være løs i laksegade.

Vores sprogbrug viser mere om, hvem vi er, end hvor vi gerne vil hen

Mange virksomheder er opmærksomme på, at vi står ved overgangen til et nyt paradigme. Et paradigme, hvor business as usual ikke længere er en mulighed. Den mekanistiske tankegang (scientific management) med en simpel væksttænkning og silo-organisering er i dag så indlejret, at den afspejles i vores sprog. Uden at blinke taler vi om væk-fra og nulfejls-kultur, hvor vi bruger regneark og kpi’er til at beregne, hvordan vi skal håndtere problemerne i fremtiden(, vi ikke kender).

Vi taler om, hvad vi gerne vil væk fra, og hvordan vi kommer væk fra – for eksempel lav omsætning, højt sygefravær, og lav effektivitet. Men som Einstein sagde: “Today’s problems come from yesterdays solutions”. Vi skal gå nye veje nu. Her 3 gode spørgsmål at stille sig selv:

  • Hvorfor tænker vi på den måde, vi gør?
  • Hvordan kan vi tænke anderledes?
  • Hvilke tanker ønsker vi at skabe?

Sådan bruger du sproget til at forme en ny måde at tænke på

Vi ikke kan løse vores problemer i dag med den tænkning og de svar, der har skabt dem (frit citeret fra Einstein). Og vi skal derfor droppe vores vanetænkning og i stedet finde og implementere nye svar. Vi skal ændre vores sprog og bruge det på sådan en måde, så vi får hinanden til at tænke tanker, som vi ikke har tænkt før.

Så fremfor at stille spørgsmål om det, der får organisationen til at dø, skal vi spørge til det, der giver organisationen liv – til fundamentet for udfoldelse og udvikling. Når vi skal skifte perspektiv, er Appreciative Inquiry eller AI i daglig tale den bedste dåseåbner, jeg kender.

AI er et strategisk værktøj, hvormed du kan identificere ‘best practise’ til at forfølge ressourcer, værdier og ønsker.   Den består af 5 faser:

  1. Definition: Indkredse fokus for emnet eller undersøgelsen
  2. Discovery: Finde det allerede vellykkede og værdifulde
  3. Dream: Skabe fælles billeder af en ønsket fremtid
  4. Design: Beslutte, hvad der skal være
  5. Delivery: Skabe, hvad der skal ske

3 gode spørgsmål til at gå nye veje med

  • Hvordan kan vi arbejde sammen – også med andre virksomheder?
  • Hvordan kan vi påvirke hinanden?
  • Hvordan kan vi støtte og inspirere hinanden?

Som virksomhed skal vi turde se, at vi lever i en anden virkelighed end i går – og så skal vi handle derefter.

 

Hvis du er interesseret i at finde ud af, hvordan I kan droppe vanetænkningen og skifte perspektiv med mod til at gå nye veje, der passer til en ny tid, så book mig til en samtale på 30 24 84 28.

Vil du være sikker på at få fingre i alle posts om samtalen og de gode råd, så skriv dig op her til serien, som sendes løbende i mit nyhedsbrev.