Den glemte kompetence i virksomheder

Samtalen i virksomheder er efterhånden en glemt kompetence; erstattet af ligegyldig sniksnak. Du har sikkert mødt flere øjeblikkeligt kloge hoveder, der alle taler uden ophør og sjældent holder en pause for at lytte. Tale som sådan er envejs.

En stor del af årsagen skal findes i, at mange ledere glemmer at sam-tale med deres medarbejdere i hverdagen – om både lette og svære emner.

Samtalen i organisationer er en vigtig kompetence, fordi det vi alle sammen ønsker os mest af alt, er at blive hørt – at andre lytter til os, sådan rigtig lytter efter, og forstår vores behov og bekymringer.

Vi må gå et skridt tilbage, før vi kan gå to frem!

Det er min klare overbevisning, at vi må starte hos os selv. For grundlæggende handler samtalen som kompetence om vores egen tilgang til verden:

  • Prøv at tænke på, hvordan du reagerer, når andre gør noget, som du ikke synes om. Hvordan tænker du om dem? Hvad med sidste gang din kollega kom for sent til mødet (igen)? …Han/hun har ingen respekt, er uansvarlig, er sjusket.
  • Prøv så at tænke, hvordan du reagerer, når du selv gør det samme – tag eksemplet med mødet. Hvordan tænker du så? Jamen, det var også, fordi det forrige møde trak ud, fordi jeg ikke kunne få en taxa, fordi kopimaskinen gik i stykker.

Korrekt? Vi har travlt med at dømme andre på deres karakter, mens vi selv henviser til situationen. Du kender ikke din kollegas situation, eller hvad der er gået forud for den forsinkede ankomst. Og der er heller ingen, der gider høre ‘forklar-mig-r**’. Men én ting er sikkert: 98 % af alle mennesker ønsker at gøre deres bedste, fordi vi gerne vil opleve, at vi bidrager. Det betyder nemlig, at vi accepteres af gruppen, og at fællesskabet kan se, vi er nyttige.

De mange meninger og den manglende evne til at samtale spænder ben for at holde fokus på kerneopgaven. Og dermed at finde de gode, bæredygtige løsninger for alle, der giver de gode resultater – også på bundlinjen.

Vil du gerne lyttes til og have lov til at bidrage, så begynd at lade andre komme til og få lov til at bidrage. Lyt til andre som mennesker – i stedet for som medarbejdere, kolleger, konkurrenter. Inviter dem til samtale. Mød dem som ligeværdige – mød dem som mennesker.

Tydelighed i ord, handling og intention

Du kan få hjælp af os hos Interaktion til at få en personlig samtalestrategi, der giver dig tydelighed i ord, handling og intention. En personlig samtalestrategi er et kort intensivt forløb, der består af 3 face to face rådgivning, skriftlig kommunikation om en specifik udfordring og efterfølgende telefonrådgivning om en helt konkret sag, hvor du skal øve dig i at navigere i forventningsafstemningen. Ring til Thine på 30 24 84 28 og book en aftale.

Hvis du er interesseret i at finde ud af, hvordan I kan støve samtalen som kompetence af og skabe bedre resultater hele vejen rundt, så book mig på 30 24 84 28.

Vil du være sikker på at få fingre i alle posts om samtalen og de gode råd, så skriv dig op her til serien, som sendes løbende i mit nyhedsbrev.